BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Մեզ մոտ շատ լավ մասնագետներ մնում են տիղմի ու ճահճի մեջ»

«Մեզ մոտ շատ լավ մասնագետներ մնում են տիղմի ու ճահճի մեջ»
15.01.2016 | 02:25

«Իրատեսի» հյուրն է գրականագետ, բանասիրական գիտությունների թեկնածու, Հայ-ռուսական (սլավոնական) համալսարանի դասախոս ԱՆԻ ՓԱՇԱՅԱՆԸ:

«ԵԹԵ ՄԱՐԴԸ ԳՐԻՉ Է ՎԵՐՑՆՈՒՄ ԵՎ ՈՐՈՇՈՒՄ ԳՐԵԼ, ՆԱ ԱՐԴԵՆ ԳՐԱԿԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ԱՌԱՋԻՆ ՇԵՆՔՆ Է ԿԱՌՈՒՑՈՒՄ»


-Անի, գրականությունը և գրականագիտությունը հակամարտո՞ղ, թե՞ միմյանց փոխլրացնող, փոխադարձաբար օժանդակող երևույթներ են:
-Դրանք միասին են՝ ըստ էության: Ծնվել են միասին, միասին էլ պիտի ընթանան: Դժվար է պարզել, թե որն է առաջինը ծնվել: Եթե մարդը գրիչ է վերցնում և որոշում գրել, նա արդեն գրականագիտության առաջին շենքն է կառուցում: Գրականագիտությունը, լինելով ծավալուն և կարևոր գործոն գրականության համար, անընդհատ փոփոխությունների մեջ է: Եթե նախկինում գրական քննադատությունը դիտվում էր որպես առանձին գիտություն, ապա հիմա ընդունվում է, որ այն սերում է գրականության տեսությունից, գրական ամբողջ մտածողությունից: Այսինքն՝ դա երևույթ է, որն ուղեկցում է գրականությունը: Գրաքննադատը գիտնական է, որը գիտի և՛ տեսությունը, և՛ տեքստաբանությունը, և՛ գրականության պատմությունը: Առանց այս գիտելիքների նա չի կարող վերլուծել գրական արժեքը: Արիստոտել, Պլատոն, Դիդրո, Լեսինգ, Գերցեն, Բախտին… սրանք անուններ են, որոնք ստեղծել են ամուր հիմքեր գեղարվեստական գրականության պատմության համար: Մենք էլ ունենք կարևոր անուններ, որոնք արժևորեցին հայ գրականության ընթացքը: Այս ամենը ի մի բերողը, ներկայացնողը գրականության պատմաբանն է: Նա քաղում է գրականության ամբողջ բերքը: Եվ գրաքննադատը, որը կարևոր շարժիչն է գրականության, հիմք է պատրաստում գրականության պատմաբանի համար: Այսինքն՝ ամեն ինչ միախառնված է: Եթե գրականագիտությունը զատենք գրականությունից, ապա վերջինս կդառնա մերկ, քաոսային շարժում: Դա նույնն է, որ մեքենաները դուրս բերեն փողոց և ասեն՝ ով ինչպես ուզում է, թող վարի իր մեքենան: Պատկերացնո՞ւմ ես՝ ինչ կստացվի: Ահավոր մի բան, ողբերգություն: Նույնն է գրականության պարագայում, և եթե չուղղորդի այն գրականագիտությունը, կհայտնվենք քաոսում: Անկյուններում կթողնենք հանճարներին, կեղտաջրերի մեջ՝ մեր տաղանդներին: Եվ այդպիսի դեպքերում շատ արագ են արթնանում միջակները, գրչակները, որոնք իրենց հրաշալի են զգում: Նրանց ոչ ոք չի քննադատում, պետպատվերով տպագրում են իրենց գրքերը, և մենք կորցնում ենք ամեն բան: ՈՒստի գրական քննադատի ուսերին դրված է այսպիսի բաները կանխելու ամենածանր բեռը:
-Որպես այվազյանագետ՝ հետամուտ ես Աղասի Այվազյանի հիշատակի ոգեկոչման ձեռնարկումներին: Դրանք բավարա՞ր մակարդակով են կազմակերպվում, թե՞ զարգանալու տեղ ունեն հեռանկարում:
-Դրանք ոչ միայն բավարար չեն, այլև կիսատ-պռատ են, գրականությանը պատիվ չբերող, ցածրամակարդակ: Մենք ունենք հզոր երևույթ և այդ երևույթին տրվող ցածր գնահատական: Ես զբաղվում եմ այվազյանագիտությամբ, հիմա պատրաստում եմ գիրք, որում պիտի ներկայացվեն Այվազյանի լեզուն, նրա արձակի պոետիկան: Սակայն այն, ինչ կատարվում է Այվազյանի շուրջ, ընդամենը պրելյուդիա է: Այն էլ՝ փոքրիկ պրելյուդիա: Մենք անում ենք ինչ-որ բաներ, բայց հետագա զարգացումներ տեղի չեն ունենում: Խոսել միայն Այվազյանի մասին, ասել, թե նա ինչպիսի մարդ էր, որքան հզոր հայ էր, չի նշանակում նրա գրականությունը բերել կյանք: Այվազյանի տեքստում կա ազգային շարժման գաղափար, կառուցվածք, ծրագիր: Աղասի Այվազյանն անընդհատ հայի որոնման մեջ է: Միայն Այվազյանին հետևելով՝ կարող ենք շատ բարեփոխիչ աշխատանք անել երկրի ներսում: Այսինքն՝ կորցնելով գիտական ապարատը այս հեղինակի ամբողջ ստեղծագործության մեջ, մենք մեծ կորուստներ ենք ունենում: Գրողի ծննդյան օրը նշել նշանակում է մոտենալ նրա ստեղծագործություններին: Մի բան, որ այսօր չի արվում: ՈՒրեմն Այվազյանի հիշատակի ոգեկոչման ձեռնարկումները թերի են: Դեռ ամեն ինչ նոր պիտի սկսվի:
-Այվազյանն ինձ տված հարցազրույցում լավատեսորեն նկատել է, որ այսօր անազնիվ ճանապարհով հարստացած տգետների երեխաներն ստանում են լավ կրթություն, և վաղը նրանք կհասկանան, թե ինչ նպատակի պիտի ծառայեցնեն իրենց հայրերի կուտակած միջոցները: Հավատո՞ւմ ես այս կանխատեսումին:
-Հայի հոգու ամբողջ քարտեզը տվեց Այվազյանն իր գրականությամբ: Եվ ինչ անպատվություն է մեզ համար, որ չենք մոտենում այդ քարտեզին: Նրա «Աղի կոմս» վիպակում լավագույնս տրված է այդ հարցի պատասխանը: Մեծահարուստ, հանրահռչակ Եսայի Մակարյանի տղան՝ Բոգդանը, կործանվում է հոր աչքի առաջ, որովհետև այնքա՜ն խախուտ է արմատը, որովհետև այնքա՜ն հեռու է նա իր տեսակից, որովհետև նա իր հողում չէ: Սա հայի ճակատագրի մի փոքրիկ մոդել է, որին պետք է հետևել: Դրսում ապրող հայերը գուցե այսօր ապահովված են, ինչ-որ բաներով ուրախանում են, բայց նրանք իրենց մեջ կրում են տարաբախտության մի ողջ պաշար: Իրենց սերունդներին է փոխանցվում այդ տխրությունը, նրանք չեն կրում իրենց մեջ հայի հետքը: Իսկ հարուստ մարդկանց սերունդները կկարողանան ճիշտ ուղղորդել հայրերի կուտակածը, եթե նրանց հայրերը, կուտակելուն զուգահեռ, սովորեցրել են իրենց զավակներին, թե ինչպես պետք է աշխատել՝ հարստություն կուտակելու համար: Իսկ այն հայրերը, որոնք պատրաստի տվել են իրենց ունեցվածքը զավակներին, հղփացրել նրանց, տխուր փաստի առաջ են կանգնելու: Իրենց ամբողջ կուտակածը պիտի վատնեն-կորցնեն որդիները, բնականաբար: Նրանք չեն աշխատել, նրանք չեն վաստակել, որ կարողանան պահպանել և ճիշտ նպատակաուղղել այդ հարստությունը:
-Գրականագիտությունը ստեղծագործական երևույթ է: Գրականագետն իր մտքի, իր առջև դրված գրքի ու թղթի հետ է և ազատ է իր ասելիքի ձևակերպման մեջ: Դասախոսը գործ ունի լսարանի, մարդ ձևավորելու ընդունված նորմերի, գիտելիք փոխանցելու որոշակի ծրագրի հետ: Ո՞ր դեպքում է առավել ակտիվ աշխատում ստեղծագործական միտքը:
-Դասի ժամանակ ստեղծվում է այնպիսի պահ, երբ ես չեմ զգում ստեղծագործությունից հեռանալու ոչ մի նշան: Ես նույն ստեղծագործական աշխատանքի մեջ եմ: ՈՒսանողներն այնպիսի հարցեր են տալիս երբեմն, որ այդ հարցերին պատասխանելիս կարողանում ես իսկապես ստեղծագործել: Բայց դա փոքրիկ փուլ է: Դասն ունի մեթոդների իր համակարգը, որը կտրուկ տարբերվում է ստեղծագործական պրոցեսից: Ես ինձ՝ որպես գրող, որպես ստեղծագործող, զգում եմ միայն սպիտակ թղթի առջև, հոդված գրելիս: Այդ ժամանակ կատարելապես ազատ եմ, ստեղծագործելու իմ ողջ ներուժն այստեղ եմ հիմնականում զգում: Գրականագետներն էլ են նույն վիճակում, ինչ գրողը: Գրականագետը նույն գրողն է, ով, թեև գրում է ուրիշի գործի մասին, սակայն դա անելիս ի հայտ է գալիս որպես գրող:

«ՊԱՏՐԱՍՏԵՆՔ ԿԻՐԹ ԼՐԱԳՐՈՂՆԵՐ, ՈՐ ԿԱՐՈՂԱՆԱՆՔ ՍԱՅԼԸ ՏԵՂԻՑ ՇԱՐԺԵԼ»


-21-րդ դարի հայ մտավորականին ի՞նչն է խանգարում ինքնադրսևորվելու, իր տեղծագործական էներգետիկան իրացնելու այսօր:
-Սկսենք նրանից, որ գրականության համար այսօր դժվար օրեր են, մինչդեռ հակառակը պիտի լիներ։ Որպեսզի երկիրը զարգանար, գրականությունը պիտի ազդակ դառնար՝ կյանքը ճիշտ արթնացնելու համար: Մի փոքրիկ օրինակ բերեմ. մամլո ասուլիս է, և դու ունես հսկայական ասելիք: Լրագրողը գալիս է անպատրաստ, և քո թևերը կոտրվում են: Ասում ես կարևոր բաներ, հետո տեսնում, որ լրագրողը մկրատել է ասածդ, թողել ինչ-որ անկարևոր, լղոզված բան: Գրականության և գրականագիտության բարձրացման առաջին նիշը գրագետ լրագրողն է: Լրագրողները մունետիկներն են, տարածողներն են մեր խոսքի: Մենք պիտի պատրաստենք կիրթ լրագողներ, որ կարողանանք սայլը տեղից շարժել: Այսօր ԶԼՄ-ներն են մեր ամենագործուն հարթակները, եթե դրանք ճիշտ չաշխատեն, մեր խոսքը կլինի «ձայն բարբառոյ յանապատի»: Հրաշալի գրականագետներ ունենք, որոնց լսելով միայն կարող ենք առաջ գնալ: Բայց ասածս չի վերաբերում միայն գրական կյանքին: Ես նկատի ունեմ մեր կյանքն ամբողջությամբ: Բայց այս կյանքը ճիշտ հունի մեջ գցելու համար նախ և առաջ պետք է հետևենք գրից եկող մշակույթին, գրականությանը: Գրականությունը և նրա մատուցումը, գրողը և ընթերցողը, գրողը և քննադատը, ընթերցողը և քննադատը. այս շաղախով պիտի ուղղորդվի մեր կյանքը: Ես կարծում եմ, որ շատերը չեն ցանկանում այսպես ուղղորդել մեր հասարակությանը:
-Դա ո՞ւմ ձեռնտու չէ:
-Դրա համար նախ գաղափարապես հասուն պիտի լինի երկիրը: Երկիրը պիտի կարողանա տեսնել իր լավ մասնագետներին, ինչը մեզանում բացակայում է: Ես միայն մեր ոլորտի մասին չեմ խոսում: Մեզ մոտ շատ լավ մասնագետներ մնում են տիղմի ու ճահճի մեջ: Ինչի՞ համար են նախարարությունները, հազար տեսակ գերատեսչությունները: Դրանք պետք է հետամուտ լինեն՝ նկատելու և տեսնելու արժեքավոր մասնագետներին, ճիշտ լծակներ, ճիշտ հենք ապահովելու նրանց գործունեության համար:
-Ի՞նչ ես ակնկալում 2016 թվականից:
-Թող 2016 թվականը նախ լուսավոր տարի լինի մեր ժողովրդի համար: Քանի որ լավատես եմ, հավատում եմ, որ եթե բոլորս միասին աշխատենք, յուրաքանչյուրս ճիշտ և նպատակաուղղված մեր գործով զբաղվենք, կունենանք լավագույն արդյունք: Կունենանք ավելի լավ ընթերցող, ավելի հետաքրքիր ժամանակաշրջան, քան նախորդ տարիներին: Եվ մի բան կա, որ շատ եմ ուզում. թող գրողները, ի վերջո, չխորշեն իրենց քննադատներից, նրանց ընդունեն իբրև լավագույն բարեկամների: Որովհետև միայն սիրելով գրաքննադատին՝ գրողը կկարողանա ճանապարհ ընկնել դեպի մեծ եզերքներ, դեպի համաշխարհային գրականություն:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2316

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ